/گزارش /
روستای بیشه یکی از جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر و تکرار نشدنی است که زیبایی خیره کننده آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد روستایی که محصور بین رود و ریل است.

به گزارش وسیم لرستان، روستای بیشه همان روستایی است که وقتی می‌خواستیم نقاشی بکشیم خودبه‌خود کلبه‌ای در کنار رودی با درختان تنومند در ذهنمان تداعی می‌شد.

بیشه روستایی سرسبز و زیبا که هم ریل قطار هم آبشار و هم طبیعتی بی‌نظیر دارد و امسال برای دومین بار کاندیدای ثبت جهانی است.

بیشه یک فرصتی تکرار نشدنی برای گردشگری است آن هم از نوع ریلی که هم ارزان است و هم پرمخاطب؛ اخیرا میراث فرهنگی هشت روستای گردشگری ایران برای ثبت در فهرست بهترین روستاهای جهانی ایران انتخاب کرده که بیشه در بخش پاپی خرم‌آباد یکی از این روستاهاست.

به منظور معرفی بیشتر این روستای توریستی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در روستای بیشه جشنواره بین‌المللی با عنوان "رود و ریل" برگزار شد.

این جشنواره با حضور گردشگران داخلی و خارجی، برخی مسوولان استانی و ملی در روستای بیشه برگزار شد در راستای مقدمات و شاخص‌های ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه بود.

62997296

روستای بیشه در بین ۵۰۰ روستای کشور و ۸ روستای کاندیدا برای ارائه به سازمان جهانی است

در این جشنواره، عطا حسن‌پور مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه برای دومین بار کمتر از دو هفته دیگر پرونده روستای گردشگری بیشه لرستان به سازمان جهانی گردشگری ارسال خواهد شد، بیان کرد: همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه لرستان که مرکز آبشارشناسی را در این منطقه ستودنی است.

وی اضافه کرد: روستای بیشه از سال قبل برای ثبت جهانی مورد توجه و بیشترین حجم گردشگر را در بین مناطق گردشگری استان به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، افزود: روستای بیشه در بین ۵۰۰ روستای کشور و ۸ روستای کاندیدا برای ارائه به سازمان جهانی انتخاب شده است.

وی گفت: دو عنصر حیات بخش برای مردمان این مسیر وجود دارد که ابتدا رودخانه که موهبتی الهی بوده و راه‌آهن است که حدود یکصد سال در این منطقه قرار دارد.

حسن‌پور بیان کرد: طبیعت و صنعت توانسته معیشت اهالی این منطقه را تامین کند و به عنوان دومین روستا پس از کندوان در فهرست ثبت‌جهانی قرار می‌گیرد.

156675342

حضوربیش از ۲۰۰ هزار گردشگر، ایام نوروز در بیشه

محمدباقر احمدی، فرماندار خرم‌آباد نیز بیان کرد: روستای گردشگری بیشه در تورنمنت ثبت جهانی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: یکی از کارهایی که می‌بایست انجام دهیم این بود که اداره این منطقه در اختیار دهیاری و شورای روستا قرار دهیم.

فرماندار خرم آباد گفت: در پیک نوروز بیش از ۲۰۰ هزار گردشگر در این منطقه حضور یافتند و این می‌طلبد علاوه بر تامین امکانات، اهالی منطقه با روحیه مهمان نوازی و عشایری خود از گردشگران پذیرایی کنند

احمدی با بیان این که در کل استان جاذبه‌های گردشگری زیادی وجود دارد اما منطقه بیشه کلکسیونی چند بعدی است که شامل روستا آبشار و رودخانه سزار است و این منطقه لرستانی کوچک خواهد بود، افزود: در آینده نزدیک روستای بیشه به شبکه گازرسانی سراسری متصل خواهد شد.

فرماندار خرم آباد گفت: راه دسترسی از خرم‌آباد به بیشه با اعتباری جداگانه تعریف شده که در دست اجراست.

 

photo7175145235 thumb

ضرورت احداث پل روگذر برای ایمنی بشتر گردشگران

رحمت رحمت‌نژاد، مدیرکل راه آهن لرستان، در این جشنواره گفت: راه‌آهن در معرفی آبشار روستا و جاذبه‌های گردشگری نقش بسزایی ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه راه آهن لرستان در شبکه ریلی کشور به خاطر منطقه خاص آن و خوش آب و هوایی ایستگاه بیشه، مورد توجه است، اضافه کرد: در سوم مرداد ۱۴۰۰ اتفاق خجسته‌ای که رخ داد در چهل و چهارمین جلسه سازمان میراث جهانی یونسکو راه آهن شبکه ریلی کشور از بندر امام تا بندر ترکمن به عنوان طولانی‌ترین راه آهن ریلی کشور ثبت شد و این مسیر جاذبه‌های گردشگری بسیار دل‌انگیزی دارد.

مدیرکل راه آهن لرستان با بیان اینکه مسیر ریلی لرستان ۱۶۰ کیلومتر است که دارای جاذبه‌های گردشگری بوده و ۲۹ کیلومتر تونل دارد، گفت: راه آهن لرستان یکی از مسیرهای ریلی خاص کشور محسوب می‌شود.

رحمت‌نژاد با بیان این‌که به دلیل ارزان بودن، ایمنی و آرامش حمل و نقل ریلی مورد توجه بوده و یک صنعت توریستی را تحت عنوان گردشگری ریلی به وجود آورده است، افزود: احداث پل روگذر برای ایمنی بیشتر گردشگران در منطقه بیشه ضروری است.

وی گردشگری را سومین صنعت تجارت جهانی عنوان کرد و با بیان اینکه راه آهن در این موضوع دخیل است، گفت: راه آهن لرستان دارای قطار ریل باس با ۳۴۰ نفر جمعیت و قطار محلی با ۳۰۰ نفر ظرفیت است که ۵۰ درصد ظرفیت این دو قطار به گردشگران سراسر کشور اختصاص یافته است.

دره خرم آباد باستانی لرستان

دره خرم‌آباد و روستای بیشه در شرف ثبت جهانی هستند

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی نیز در جشنواره رود و ریل گفت: شش ماه فرصت داریم تا نواقص را برای ثبت جهانی روستای گردشگری بیشه برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا روستای گردشگری بیشه را به عنوان دومین روستای کشور بعد از کندوان در UNWQ(سازمان جهانی گردشگری) ثبت کنیم، تصریح کرد: دره خرم‌آباد و روستای بیشه در لرستان در شرف ثبت جهانی هستند همه تلاش خود را خواهیم کرد تا این کار خوب نه تنها برای لرستان بلکه برای ایران اتفاق بیفتد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی بیان کرد: ۸ روستا را به عنوان نماینده ایران باید برای ثبت جهانی به جایی برسانیم و در این مسیر نقش مردم بسیار مهم‌ است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به شعار امسال که بر مشارکت مردم تاکید دارد؛ باید مردم روستای بیشه را درگیر مباحث زیست محیطی، گردشگری و حفاظتی به لحاظ ایمنی کنیم و نقش آنها در ثبت روستای بیشه پررنگ‌تر شود.

 

88

 

به گزارش وسیم لرستان، ایران در سال 2024 امکان ارسال هشت پرونده به سازمان گردشگری ملل متحد برای انتخاب روستاهای برگزیده گردشگری در فهرست جهانی را دارد که این روستاها شامل روستای ابیانه (اصفهان)، روستای کندلوس (مازندران)، پالنگان (کردستان)، بیشه (لرستان)، میمند (کرمان)، روستای فهرج (یزد)، اصفهک (خراسان جنوبی) و قلعه بالا (سمنان) هستند و ضرورت دارد به منظور معرفی بیشتر روستای بیشه و رسیدن به شاخص‌های مدنظر سازمان جهانی گردشگری در شش ماهی که فرصت داده شده، مردم و مسئولین با همدلی به صورت جهادی در کنار میراث فرهنگی برای ثبت جهانی روستای بیشه و دره تاریخی خرم‌آباد تلاشی دو چندان داشته باشند.

پایان خبر 

لینک کوتاه : /b692d3
کد خبر : 2936
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.