به گزارش وسیم لرستان، تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرمآباد با توان نیروهای بومی و علم و فناوری روز امروز با حضور مسئولین ارشد استان و فرمانده قرار گاه خاتمالانبیاء در این شهرستان افتتاح شد تا بخشی از گره ترافیکی شهر را مرتفع سازد.
تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرمآباد نتیجه وفاق و همدلی مسئولین است
در این مراسم، حجتالله احمدی پور، رئیس شورای شهر خرمآباد با بیان اینکه پروژه مذکور در سایه وفاق و همدلی مسئولین، شهردار و شورای شهرخرمآباد، استاندار و معاونین و قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به نتیجه رسیده است، اضافه کرد: در همه پروژههای مدیریت شهری انتظار میرود این همدلی و وفاق ادامه داشته تا مردم از این خدمات بهره ببرند.
وی گفت: لرستان استانی کمتر برخوردار است و نیاز دارد مورد اهتمام ویژه قرار گیرد تا بخشی از مشکلات زیرساختی استان برطرف شود.
احمدی پور بیان کرد: این پروژه که قرار بود ۱۸ ماهه به نتیجه برسد و با همدلی مسئولین ده ماهه زیر بار ترافیک رفت.
شروع پنج پروژه عمرانی در مرکز لرستان
در ادامه این مراسم، داریوش بارانی بیرانوند شهردار خرمآباد، با بیان اینکه این پروژه نتیجه تلاش شبانهروزی همه دستگاههای اجرایی، مجموعه مدیریت شهری و مدیریت استان بود و اجرای آن، یکی از گرههای ترافیکی شهر را حل کرد، افزود: همکاری کسبه و مردم در این طرح ستودنی است و امروز شاهد افتتاح یک پروژه مهم شهری هستیم.
شهردار مرکز لرستان گفت: اعضای شورای شهر دغدغه این پروژه را داشتند و به خوبی با شهرداری خرمآباد همکاری کردند.
بارانی بیرانوند اظهار کرد: هدف غایی ما این باشد که قرارگاه خاتمالانبیا در لرستان بماند و پس از این افتتاحیه، با حضور همین تیم و مجموعه، کلنگزنی پروژه تقاطع امام رضا (ع) در مسکن مهر انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهر و سکونتگاهها با همتهای بلند آباد میشوند، افزود: با دو برابر شدن اعتبارات شهرداری خرمآباد، امسال پنج پروژه در قد و قواره این تقاطع در شهر اجرا خواهیم کرد.
بازشدن گره ترافیکی شهر با افتتاح پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرمآباد
فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز در این مراسم، با بیان اینکه هر آنچه داریم مرهون جان نثاری و ایثار شهدا و خانواده آنهاست، اظهار کرد: به لحاظ شرایط اقلیمی و توپوگرافی، مساله اساسی شهر خرمآباد ترافیک بوده که این امر دغدغه همه مسئولان به ویژه شورای ترافیک استان است.
وی اضافه کرد: امروزه پدیده ترافیک به یکی از مهمترین مشکلات شهری و مسائل اجتماعی تبدیل شده که بر فعالیتهای اجتماعی اثرگذار است.
زیویار افزود: ترافیک باعث هدررفت وقت و موجب استهلاک خودروها، سوخت، هزینه و دیگر ضررهای اقتصادی میشود.
وی ادامه داد: برداشتن و حل این مساله، همدلی همه مسئولین و دستگاههای اجرایی را میطلبد و یک دستگاه به تنهایی قادر به حل آن نیست.
استاندار لرستان بیان کرد: در پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرمآباد همه مسئولین همکاری داشتند تا گره ترافیکی شهر با به ثمر نشستن آن باز شود.
وی یکی از ماموریتهای اصلی مدیران و مسئولین در نظام مقدس جمهوری اسلامی را نگاه مسئولانه به حوزه فعالیت خود برشمرد و گفت: تمامی دستگاهها و نهادها باید در اجرای پروژهها و کارها همدل و همراه باشند.
استاندار لرستان گفت: پروژه احداث تقاطع غیرهمسطح شهدای جاویدالاثر خرمآباد الگوی مناسبی برای یک کار جهادی بود که همه دستگاهها با همدلی و همراهی موجب شدند این طرح حدود ۸ ماه زودتر از موعد قرارداد به بهرهبرداری برسد.
زیویار خاطر نشان کرد: در اجرای این پروژه کسی به دنبال نام و آوازه نبود، بلکه همگی بدنبال حل گره ترافیکی سنگین در این نقطه بودند.
ایجاد ۳۳۰کیلومتر مترو در ۹ کلانشهر کشور
سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا نیز در این مراسم اظهار کرد: دیار لرستان در قبل و بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی، دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرد و لشکر لرستان در جبهه غرب و جنوب خوش درخشید و رشادت مردم این دیار تن دشمن را میلرزاند.
سردار عبدالرضا عابد بیان کرد: دشمن با تحریم خود فکر میکرد مردم ایران را با چالشهایی مواجه میکند در حالی که فرزندان این ملت در قرارگاه سازندگی با شعار ما میتوانیم توانمندی خود را به رخ کشیدند و پروژههای راهبردی و استراتژیک را به نتیجه رساندند.
وی با بیان اینکه قرارگاه در موضوعات انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی ورود کرده است و امروز ۴۵ میلیون لیتر بنزین در روز تولید میکند و تحویل دولت میدهد، افزود: در بخش سدسازی ۶۲ سد تکمیل شده که بزرگترین آنها سد کرخه است.
عابد گفت: هزاران کیلومتر آزادراه، راهآهن و بزرگراه توسط قرارگاه ایجاد شده و به بحث معادن و جلوگیری از خامفروشی نیز ورود کردهایم.
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا با بیان اینکه ایجاد ۳۳۰کیلومتر، مترو در ۹ کلانشهر کشور توسط قرارگاه اجرایی شده است، افزود: ۵۰۰۰ پیمانکار بخش خصوصی و در مجموع ۱۵۰ هزار نفر با قرارگاه همکاری دارند، این راهبرد و توانمندی دشمنان را ناراحت کرده است.
در خصوص این پروژه محمدرضا هادوی مدیرعامل موسسه راه سازه قرارگاه خاتم(ص) نیز گفته بود: با توجه به طرح توسعه، محدودیتها و کوهستانی بودن خرمآباد قطعا باید به سمت و سوی مدیریت کردن خیابانهای این شهر حرکت کرد که یکی از راهها این است که در تقاطعها بتوان با استفاده از پلهای یک سطحی، دو سطحی و ... ترافیک را هدایت و روان کرد.
وی در رابطه با ضرورت احداث پل روگذر در خیابان شریعتی این شهر بیان کرد: در راستای روان شدن مسیر ترددها و ترافیک موجود در خیابان شریعتی خرمآباد، طبق اولویتهای مد نظر گرفته شده احداث این تقاطع ضروری و جز اولویتهای شهر به حساب میآید چراکه یکی از خیابانهای پرتردد داخل شهری بوده و در فصول خاص مسافرانی از خارج استان از طریق این خیابان وارد شهر خرم آباد میشوند و یکی از شریانهای اصلی شهر است بنابراین در تقاطعهای اصلی مانند خیابان شریعتی قطعا باید به دنبال پلهای روگذر باشیم.
مدیرعامل موسسه راه سازه قرارگاه خاتم(ص) افزود: یکی از مزایای روگذر این است که در این مسیر محل ترددها به صورت دوربرگردان، چپ گرد، راست گرد و به صورت مستقیم از میدان امام خمینی (ره) به سمت کوی فلسطین ایجاد شده است و باید به این نکته مهم توجه کرد که آثار باستانی سنگ نوشته در فاصله بسیار کمی از این پروژه قرار دارد و اگر به جای روگذر، زیرگذر احداث میشد محدودیتها و مشکلاتی را به وجود میآورد و با توجه به اختلاف سطح و مبلمان شهری میتوان یک دید خرم آباد شناسی داشته باشیم.
وی در رابطه با نوع سازه این پروژه افزود: این پروژه ترکیبی از سازههای بتونی و فلزی است و براساس جانمایی نقشه سازه که مدنظر گرفته شد، طول این روگذر ۳۷۰ متر با پنج نقطه حفاری به عنوان فونداسیون سازه و با اوج ارتفاعی ۶ و نیم متر است که از زیر آن تردد صورت میگیرد و شیب پروژه ۷.۹ درصد، عرض تمام شده به صورت مایل ۱۶.۲۰متر و به صورت عمود ۱۵.۲۵ متر است، در هر باند دو لاین رفت و دو لاین برگشت داریم که هر لاین ۷.۱۰ متر است.
هادوی در زمینه مقدار اعتبار برای احداث این پروژه اظهار کرد: اعتبار پیشبینی شده برای این پروژه ۱۵۰ میلیارد تومان بود ما در این پروژه مهندسی ارزش و مدیریت هزینه را ملاک قرار دادیم، برای مثال در طراحی۴۶ حفاری شمع در نظر گرفته شده بود که این مقدار به ۲۶ عدد کاهش پیدا کرد و در زمینههای دیگر رویکرد مهندسی ارزش مورد توجه قرار گرفت و کنترل هزینه انجام شد و در این پروژه دو شیفت کار انجام شد و هزینههای طولانی شدن پروژه و هزینههای دیگر کاهش پیدا کرد که در این راستا تاکنون مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح هزینه شده است.
یکی از افتخارات و ویژگیهای این پروژه بومیسازی کارکنان است
وی گفت: در این پروژه سعی ما بر این بود که مدیریت منابع انسانی را انجام دهیم و باتوجه به اینکه پروژه شهری است باید نیروها را براساس تخصص و نیاز تعریف کنیم. که در روند احداث این روگذر حدود ۶۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به فعالیت بودند و به صورت غیر مستقیم افراد زیادی در این پروژه ما را همراهی کردند.
مدیرعامل موسسه راه سازه قرارگاه خاتم(ص) افزود: یکی از افتخارات و ویژگیهای این پروژه بومیسازی کارکنان است، قرارگاه خاتم با توجه علم و دانش روز از ظرفیتهای مختلف مناطق استفاده میکند و در پروژههای گوناگون از نیروهای بومی بهره میبرد و و افرادی که در رشتهها و تخصصهای مختلف دانشگاه را به اتمام میرسانند را فراخوانی کردند برای اینکه در کنار افراد باتجربه آنچه را که وجود دارد به عنوان یک علم تجربی بیاموزند و از آنها به عنوان ظرفیت برای هر استانی استفاده میکنند و این افراد از نوع روش اجرا، تخصص و طراحی با موضوعات فنی یک مهندس زبده و کاردیده آشنا شدند، در این مجموعه ما در زمینه طراحی، مشاور، آزمایشگاه، مدیریت و ... از متخصصان شهر خرم آباد و استان لرستان استفاده کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در این پروژه در همه زمینههای تخصصی از افراد بومی استان استفاده شد و با علم و فن بروز و کارکنان صد درصد بومی به اتمام رسید.
هادوی در رابطه با استاندارد سازی این پروژه خاطر نشان کرد: باتوجه به عرض باند، مسیر روان و شیبی که برای پروژه در نظرگرفته شده مسیر ایمنی و روانی وجود دارد، حفاظهایی از طرفین نیز در نظر گرفته شده و ایمنی دیوارهی موجود با توجه به ارتفاع رعایت شده و در وسط پروژه نیز ایمنی در نظر گرفته شده است و سعی شده پایین روگذر با مسیرهایی در منطقه که تردد صورت میگیرد هم خوانی داشته باشد و وضعیت مسیر مستقیم، چپ گرد، راست گرد و دوربرگردانها هم مسیر و ایمنی خوبی دارند.و در اجرای این طرح ایمنی خوبی حاکم بود که به لطف خدا این پروژه بدون هیچ گونه حادثه و اتفاق ناگوار و تلخی به سرانجام رسید.
وی گفت: در قسمت پایین تمام پلهایی که به عنوان روگذر ساخته میشود میتوان مسیر را برای تردد طراحی کرد که از بعضیها از آنها به عنوان پارکینگ و منبعی برای درآمد مازاد استفاده میکنند، ما در این جا چشم به این مورد درآمدی نداشتیم و از قسمت پایین این پروژه به عنوان فضای سبز برای زیبایی استفاده شد.
سعی کردیم ماشینهای سبک و داخل شهری از دوربرگردان این روگذر استفاده کنند
مدیرعامل موسسه راه سازه قرارگاه خاتم(ص) در رابطه فیلم پخش شده در فضای مجازی در رابطه با برخورد یک ماشین سنگین با روگذر بیان کرد: در این پروژه چهار دهانه داریم که یکی از آنها به سمت سنگ نوشته است، سعی کردیم ماشینهای سبک و داخل شهری از دوربرگردان این روگذر استفاده کنند، برای محدودیتها همیشه راهنما وجود دارد و برای ماشینهای سنگین با ارتفاع بالا محدودیتهایی در ارتفاع داریم و این قضیه علامت گذاری شده، متاسفانه راننده مورد نظر به علائم و راهنما توجه نکرده و دچار اشتباه شد که انعکاسهای خلاف واقع و قضاوتهای اشتباه از این موضوع صورت گرفته است.
هادوی در رابطه با وضعیت مغازههای مجاور پروژه گفت: قطعا روند ساخت پروژههای شهری چون محصور شده و مسدود شدنهایی در پی دارد، قطعادر بازه کوتاه مدت کسادی بازاری در پی دارد که پیشنهاد شد شهرداری عوارض یک ساله مغازه داران حاشیه پروژه را نگیرند و امیدواریم اجرایی شود.
مدیرعامل موسسه راه سازه قرارگاه خاتم(ص) با اشاره به اینکه مردم خرمآباد نجیب و قدر شناس هستند و همین رفتار خوب مردم سبب ماندگاری بیشتر قرار گاه خاتم(ص) در لرستان شده است، گفت: بنا است هم زمان باافتتاح این پروژه، کلنگ زنی پروزه تقاطع دو سطح امام رضا را در ابتدای ۶۰ متری داشته باشیم.
وی در پایان گفت: ویژگی خاص این پروژه همدلی مجموعه مدیران استان در سطوح مختلف تا مشاوران و حوزه های امنیتی و ادارات و رسانهها بود که جای تشکر دارد.
پایان خبر