استاد دانشگاه لرستان در حوزه علم و فناوری، آب و محیط زیست گفت: لرستان، به لحاظ پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، قابلیت تبدیل شدن به یک "سیلیکون ولی"silicon valley (مرکز فناوری و نوآوری) را دارد.

به گزارش پایگاه خبری وسیم لرستان، علی حقی‌زاده با تبریک آغاز هفته پژوهش و فناوری اظهار کرد: فناوری‌های نوین و پژوهش نقش بسیار مهمی در توسعه لرستان و مناطق مشابه با آن ایفا می‌کنند.

وی با بیان اینکه این فناوری‌ها از جمله ابزارهای اساسی برای افزایش بهره‌وری اقتصادی، بهبود شرایط زندگی، اشتغالزایی و ارتقاء سطح زندگی جامعه محسوب می‌شوند، بیان کرد: شتاب‌دهنده‌های فناوری مانند دانش‌بنیان‌ها، استارتاپ‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند به شکل چشمگیری به رشد منطقه کمک کنند.

این استاد دانشگاه لرستان در حوزه علم و فناوری، آب و محیط زیست اضافه کرد: با توجه به منابع طبیعی و فرهنگ بومی، توسعه فناوری‌های دانش‌بنیان و کاربردی می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی در لرستان نقش بسزایی داشته باشد.

حقی‌زاده ادامه داد: به‌علاوه، حمایت از پژوهش و توسعه در زمینه‌هایی مانند کشاورزی هوشمند، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، بهداشت و درمان، و فناوری محیط زیست می‌تواند در بهبود اقتصاد و کیفیت زندگی مردم این منطقه موثر باشد و در نهایت، این تلاش‌ها می‌توانند منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی و کاهش تفاوت‌های اجتماعی و اقتصادی در لرستان شود، که این امر نقش مهمی در توسعه پایدار و منطقه‌ای این منطقه خواهد داشت.

 

 ایجاد کارخانه‌های فرآوری محصولات غذایی  در لرستان

وی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید، معنی لغوی "Silicon Valley" عبارت است از "دره‌ی سیلیکونی" است اما دلیل نام‌گذاری این منطقه به دره‌ی سیلیکونی این است که در ابتدا بسیاری از تولیدکنندگان و نوآوران تولید تراشه و نوآوری در آنجا حضور داشتند، اما بعدها به دلیل شکل‌گیری و وجود کسب‌وکارهای زیاد مرتبط با تکنولوژی پیشرفته (High-Tech)، "سیلیکون ولی" نام گرفت.

این استاد دانشگاه لرستان در حوزه علم و فناوری، آب و محیط زیست بیان کرد: امروزه نام "سیلیکون ولی" اصطلاحاً به صنعت تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی آمریکا اشاره دارد.

حقی زاده با بیان اینکه معتقدم لرستان یکی از استان‌های غربی ایران است که از نظر پتانسیل‌ها و ویژگی‌هایی که دارد، قابلیت تبدیل شدن به یک "سیلیکون ولی"silicon valley (مرکز فناوری و نوآوری) را دارد، تاکید کرد: با وجود قابلیت‌هایی همچون تولیدات کشاورزی، دامداری،آبزی پروری و داروهای گیاهی متنوع، مواد اولیه فراوان برای صنایع غذایی و فراوری محصولات کشاورزی و دامی و صنایع دستی در لرستان، می‌توان بستر مناسبی برای ایجاد کارخانه‌های فرآوری و تولید محصولات غذایی با ارزش افزوده بالا را مهیا کرد.

 

لرستان دارای فضایی مناسب برای توسعه فناوری و نوآوری است

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، لرستان دارای فضایی مناسب برای توسعه فناوری و نوآوری است؛ برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی معتبر در این استان فعال هستند که می‌توانند به عنوان پایگاهی برای توسعه صنایع فناورانه و ایجاد استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناورانه در این منطقه خدمت کنند.

این استاد دانشگاه لرستان در حوزه علم و فناوری، آب و محیط زیست یادآور شد: همچنین، به لحاظ جغرافیایی و موقعیت مکانی، لرستان در نزدیکی مرز با کشور همسایه همچون عراق است که می‌تواندبه عنوان یک محور تجاری و صنعتی بین‌المللی عمل کند.

حقی‌زاده گفت: با استفاده از این موقعیت مکانی، می‌توان صادرات به کشورهای همسایه را افزایش داد و بازارهای جدیدی را برای محصولات و خدمات فناورانه فراهم کرد.

وی بیان کرد: به طور کلی، لرستان پتانسیل‌های مختلفی برای تبدیل شدن به یک "سیلیکون ولی" و توسعه فناوری و نوآوری را داراست که با سرمایه‌گذاری و توجه به صنایع فناورانه، می‌تواند به عنوان یک مرکز توسعه فناوری و اقتصادی در غرب آسیا و منطقه غرب کشور شناخته شود.

 

پایان خبر

لینک کوتاه : /a8dea2
کد خبر : 2430
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.