به گزارش وسیم لرستان، خیراله خادمی در حاشیه بازدید معاون رئیس جمهور از راهآهن پروژه راهآهن اندیمشک - خرمآباد – دورود، با بیان اینکه پروژه ریلی دو خطه کردن بندر امام خمینی - تهران در محدوده لرستان قرار دارد که اولین مسیر ریلی کشور بوده و چنانچه بخواهیم از بندر امام خمینی(ره) بار را به مرکز کشور انتقال دهیم این مسیر قدیمیترین خط ریلی محسوب میشود یعنی از شمال خوزستان وارد این استان میشود و به دورود میرسد، بیان کرد: با طرحی که در خط قدیم و جدید آن وجود داشته این محور نزدیکترین محوری است که هم به آستارا میتواند برسد و هم اینکه مرکز کشور با ۹۰۰ کیلومتر به بندر امام خمینی(ره) میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: این محور یکی از با صرفهترین مسیرها بوده که همان موقع قبل از انقلاب طراحی شده و بعد از انقلاب تاکید شده که این کار صورت گیرد.
خادمی بیان کرد: در دولت احمدی نژاد از جمله کارهای که صورت گرفت، دو خطه کردن راه آهن از بندر امام به اهواز و اهواز به اندیمشک بود که در سفر ریاست جمهوری به خوزستان قسمت بین اندیمشک به اهواز افتتاح شد.
وی با بیان اینکه این محور بنای محور ریلی شمال به جنوب در غرب کشور است، افزود: طول این محور ۱۵۰۰ کیلومتر بوده که ۱۱۰۰ آن موجود است و با ۴۰۰ کیلومتر احداث مسیر جدید کریدور شرق به غرب کشور سرتاسر خواهیم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه هم اکنون ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور موجود و برنامهریزی برای تکمیل ۲۰۰ کیلومتر دیگر تا پایان امسال نیز صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: متوسط سالانه ساخت راه آهن در کشور ۱۹۰ کیلومتر است که سال گذشته برای احداث ۴۷۰ کیلومتر خطوط ریلی در کشور هدفگذاری شده که از این مقدار ۲۴۰ کیلومتر آن بهرهبرداری شد.
خادمی با بیان اینکه ردیف بودجهای طرحهای ریلی کشور ۳۷ هزار میلیارد ریال است که با توجه به هزینه اجرای این طرحها کفاف نمیدهد، یادآور شد: چنانچه منابع تامین شود، ظرفیت احداث سالانه ۵۰۰ کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد.
پایان خبر