مادران غیرشاغل روستایی و عشایری لرستان که دارای سه فرزند و بیشتر هستند به‌صورت رایگان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند.

به گزارش وسیم لرستان، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، در یک کمیسیون مشترک بررسی شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در دهم آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. در این قانون همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه دولت موظف شده‌اند تا دستورالعمل‌ها، برنامه‌ها و منشورهای مرتبط با خانواده، فرزندآوری و جمعیت را در چهارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کنند و در زمان مقرر ارائه دهند.

براساس این قانون همه استان‌ها برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در تکاپو هستند در لرستان نیز جلسات متعددی تحت عنوان جوانی جمعیت به ریاست استاندار و یا معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان برگزار می‌شود. 

63011024

ثبت‌نام ۶۲۳۸ مادر غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر در صندوق بیمه روستائیان لرستان 

 در جلسه امروز جوانی جمعیت که با حضور معاون سیاسی برگزار شد، محمدرضا عسکریان، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر لرستان، در خصوص نحوه بیمه مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر، با اشاره به اینکه مادران غیرشاغل روستایی و عشایری استان که دارای سه فرزند و بیشتر هستند به‌صورت رایگان در این صندوق تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار می‌گیرند،بیان کرد: تعداد مادران مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در لرستان ۸۶ هزار و ۱۹۲ نفر است که تعداد مشمولان دارای فرزند سوم سال ۱۳۹۶ به بعد ۱۹ هزار و ۸۶۰ نفر اعلام شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت صندوق در لرستان برای پیش ثبت‌ نام از واجدان شرایط آمادگی دارد و مشمولان می‌توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری یا سایت WWW.ROOSTAA.IR  نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام کنند، ادامه داد: با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌ نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش‌ ثبت‌ نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و فرزندان بعدی آنها، از تاریخ اول فروردین ۱۳۹۶ به بعد باشد.

عسکریان بیان کرد: براساس قانون این مادران غیرشاغل به مدت هفت سال بیمه رایگان می‌شوند و برای این کار ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در کشور در نظر گرفته شده است.

عسگریان افزود: فرمانداران، بخشداران و دهیاران در شهرهای استان می‌توانند کمک حال صندوق باشند.

 

 اجرای قانون جوانی جمعیت و خانواده در لرستان مطلوب است

فریبا ولی‌پور، مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری لرستان از روند اجرای مطلوب قانون جوانی جمعیت و خانواده در سال 1403 اظهار خرسندی کرد و افزود: یکی از ماده قانون‌های جوانی جمعیت شناسه‌دار شدن شناسنامه مادران دارای سه فرزند است که فرزند سوم آنها پس از تصویب قانون جمعیت متولد شده باشد.

وی گفت: برای این مادران یک شناسه و کد از طرف ثبت احوال برای آنها تعریف می‌شود و با این کد چنانچه به مراکز تفریحی و شهربازی مربوط به شهرداری‌ها و یا میراث فرهنگی مراجعه کنند از تخفیف ویژه برخوردار خواهند شد.

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان اینکه در بحث خدمات ناباروری بیمه سلامت هر هفته اتفاقات خوبی را شاهدیم به طوری‌که هزینه‌های ناباروری به شکل بسیار مطلوبی رو به کاهش بوده و خدمات بیمه برای ناباروران مطلوب است، گفت: خانواده‌هایی که دارای ۳ یا ۴ فرزند زیر ۲۰ سال هستند به ترتیب می‌توانند از تخفیف ۵۰ تا ۷۰ درصدی واگذاری انشعابات استفاده کنند.

isna1 1403020301673

واگذاری زمین به مشمولین جوانی جمعیت در چهار شهرستان لرستان

وی در خصوص واگذاری زمین به مشمولین قانون جوانی جمعیت در استان، گفت: هم‌اکنون به مشمولین در چهار شهرستان بروجرد، الیگودرز، پلدختر و نورآباد واگذاری زمین صورت گرفته و منتظریم که این امر تا پایان خرداد ادامه پیدا کند و سایر شهرستان‌هایی که زمین به آنان واگذار نشده نیز این امر محقق شود؛ همچنین تسهیلات فرزندآوری نیز به ترتیب برای فرزندان اول، دوم و سوم، ۴۰ میلیون تومان، ۸۰ میلیون تومان و ۱۲۰ میلیون در نظر گرفته شده که با تاکیدات ریاست جمهوری احتمال روند پرداخت تسهیلات با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

ولی‌پور اضافه کرد: همچنین امکان جذب در آزمون‌های استخدامی برای افراد متاهل و دارای فرزند، یکی از ماده قانون‌های جوانی جمعیت است که لحاظ شده و در مجموع اجرای قانون جمعیت در سال ۱۴۰۳ روند مطلوبی نسبت به سال گذشته دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار ثبت‌احوال لرستان، ۸۶ هزار و ۱۹۲ نفر مشمول قانون ویژه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هستند، بیان کرد: هر استانی که ثبت‌نام بیشتری در این خصوص داشته باشد اعتبار بیشتری به صندوق بیمه روستایی استانش جهت تحت پوشش قرار دادن آن تخصیص داده می‌شود.

 

63011312

دومین رویداد ملی جمعیت در لرستان

مدیرکل اموربانوان و خانواده استانداری لرستان با بیان اینکه این طرح تا سی و یکم اردیبهشت ماه فرصت دارد و افرادی که تولد فرزند آن‌ها بعد از فروردین ۹۶ است مشمول این قانون می‌شوند،  گفت: ماده ۱۹ قانون جمعیت دولت را مکلف کرده که هر سال از فعالین جمعیت تجلیل کند و براین اساس دومین رویداد جوانی جمعیت در هفت شاخص برگزار و در روز جمعیت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

رونمایی از پوستر دومین رویداد ملی جمعیت در استان 

در این جلسه با حضور معاون استاندار از پوستر دومین رویداد ملی جمعیت در لرستان رونمایی شد.

استفاده از ظرفیت بهورزان در بیمه کردن مادران غیرشاغل و دارای سه فرزند و بیشتر

دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این جلسه به ظرفیت بهورز در روستاها اشاره کرد وبیان کرد: بهورزان در هر روستا با مادران باردار و دارای فرزند به صورت مستقیم در ارتباط هستند. 

وی بیان کرد: می‌توان از ظرفیت این قشر در راستای بیمه بانوان غیرشاغل در روستاها استفاده کرد.

 

63011026

دولت اهتمام جدی نسبت به موضوع نهاد خانواده و به‌ویژه حوزه روستا دارد

احسان یاوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، با بیان اینکه کشور ما مرهون تلاش معلم به‌لحاظ تولید و تربیت است، اظهار کرد: دو رکن کشور، تربیت و تولید توسط معلمان و اساتید و قشر کارگر است و باید قدردان این زحمتکشان عرصه تعلیم و تربیت و تولید باشیم.

وی بیان کرد: دولت اهتمام جدی نسبت به موضوع نهاد خانواده و به‌ویژه حوزه روستا دارد و این توجه نشان‌دهنده اهمیت روستایی‌ها در بحث تولید و خانواده است.

یاوری ادامه داد: مجموعه وزارت کشور در لرستان اعم از فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها به‌صورت کامل در طرح بیمه زنان غیرشاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر همکاری خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان، با بیان اینکه رونق تولید در گروی حمایت از روستایی‌هاست، اظهار کرد: بنای استاندار جدید لرستان این است که جمعیت روستاها را به نقطه مطلوب برساند و مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد، چراکه رکن اصلی جامعه ما روستاها هستند و آنها سلول‌های حیات‌بخش کشور و مظهر کار و تلاش محسوب می‌شوند.

وی افزود: هر بخشداری که بتواند در مدت یک سال، جمعیت روستای خود را افزایش دهد تقدیر ویژه خواهد شد.

یاوری با بیان اینکه کار ویژه بخشداران این است که جمعیت تحت پوشش خود را در روستاها افزایش دهند، گفت: سیاست قطعی دولت حمایت، گسترش و توسعه جامعه روستایی است. ایجاد زمینه و بستر مناسب برای زندگی بهتر روستایی‌ها سبب می‌شود از مهاجرت آنها جلوگیری شود.

معاون استاندار با بیان اینکه اگر از فضای روستا حمایت شود، مهاجرت معکوس اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: مهاجرت معکوس افزایش جمعیت روستایی و رونق تولید را به دنبال دارد؛ اگر بستر تولید و اشتغال پایدار را در روستاها فراهم کنیم چه بسا مشکل جمعیت حل می‌شود، چون یکی از الزامات توسعه روستا، افزایش جمعیت است.

انتهای پیام 

لینک کوتاه : /aeb5ea
کد خبر : 3000
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.