مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان:
مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به اینکه یکی از جشنواره‌های مرتبط با ثبت جهانی روستای بیشه جشنواره سرنانوازی است، گفت: اولین اثری که در موسیقی لرستان به ثبت رسید مقام‌های سازی بود و این نشان‌دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است.

به گزارش وسیم لرستان، عطا حسن‌پور روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه در جشنواره دوسالانه سرنانوازی که در روستای بیشه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه برگزار شد با اشاره به پیشینه موسیقی و سرنانوازی در لرستان و اینکه موسیقی زبان تاریخ است، اظهار کرد: اولین اثری که در موسیقی لرستان به ثبت رسید مقام‌های سازی بود و این نشان‌دهنده پیشینه و جایگاه موسیقی لرستان است.

وی گفت: اولین تصویر از سرنانوازی لرستان مربوط به سال ۱۹۶۱ میلادی است که فیلم آن پنج سال پیش در فضای مجازی منتشر شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه چرا روستای بیشه برای جشنواره سرنانوازی انتخاب شده است، گفت: طبق مستندات سرزمین سیلاخور و دورود محل رشد بزرگان موسیقی چون زنده یاد شاه میرزا مرادی و علی اکبر شکارچی است.

حسن‌پور بیان کرد: از طرفی پرونده ثبت جهانی روستای بیشه تا کمتر از دو هفته دیگر به سازمان جهانی جهانگردی ارسال می‌شود و اینکه در یک استان دو اثر شانس طبیعی و تاریخی را با هم برای ثبت جهانی کسب کنند یک اقدام و اتفاق بی‌سابقه بوده است.

به گفته مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ثبت جهانی دره خرم‌آباد در یونسکو و ثبت جهانی روستای بیشه در فهرست سازمان جهانی جهانگردی و به همت مدیران استانی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از جشنواره‌های مرتبط با ثبت جهانی روستای بیشه جشنواره سرنا نوازی است، تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌هایی از این دست برای پیش بردن ثبت جهانی روستای بیشه موثر است.

حسن‌پور با اشاره به اینکه زنده یاد شاه میرزا مرادی یک وجهه معنوی دارد و یک گنجینه ارزشمند محسوب می‌شود، گفت: اما یادگار مادی استاد شاه میرزا مرادی سرنای ایشان است که تحویل شاه رضا مرادی است، این سرنا متعلق به فرهنگ لرستان است و جایگاه آن موزه مردم‌شناسی قلعه فلک‌الافلاک است.

پایان خبر

لینک کوتاه : /bcd6a5
کد خبر : 2977
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.