مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان از برگزاری جشنواره جهانی "رود و ریل" در روستای بیشه خبر داد.

به گزارش وسیم لرستان، عطا حسن‌پور امروز شانزدهم اسفندماه در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: سازمان جهانی جهانگردی با اسم (UNWTO) سالانه چند روستا در جهان را شناسایی و آنها را ثبت جهانی می‌کند.  

وی با بیان اینکه در هر کشور یک روستا برای ثبت جهانی انتخاب می‌شود، افزود: سازوکار سازمان جهانی جهانگردی با یونسکو متفاوت است، سال گذشته وزارت میراث فرهنگی اطلاعات روستاهای ۳۰ استان کشور را احصاء کرده که از میان آنها ۱۲۰ روستا در کشور با قابلیت فرهنگی، تاریخی و طبیعی شناسایی و از بین آنها هشت روستا به سازمان ارسال شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تاکید براینکه روستاها براساس شاخص‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی انتخاب می‌شوند، بیان کرد: سازمان ثبت جهانی  که در شهر ریاض عربستان مستقر است برخلاف سازمان یونسکو نه به روستا سر می‌زند و نه اطلاعاتی در مورد آن می‌خواهد بلکه جستجو در فضای مجازی و پلتفرم‌ها ملاک ارزیابی آنهاست.

حسن‌پور گفت: سال گذشته در کمتر از یک ماه مستندات لازم و اطلاعات مربوط به روستای گردشگری بیشه برای ثبت جهانی ارسال شد اما به دلیل نبود زمان کافی، تنها روستای "کندوان" ثبت شد.

وی افزود: باتوجه به قرار گرفتن بیشه در فهرست بهترین روستاهای گردشگری جهانی، "کمیته ثبت جهانی روستای بیشه" تشکیل و جشنواره "رود و ریل"  سی‌ام فروردین ماه با حضور دبیرکل سازمان جهانی گردشگری و مدیران کشوری در روستای بیشه برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان تاکید کرد: بنابراین تا قبل از برگزاری این رویداد جهانی باید تابلوهای راهنما به شکل دو زبانه فارسی و انگلیسی در مسیر این روستا نصب شود.

حسن پور بیان کرد: باتوجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز سفرهای نوروزی، فراهم کردن زیرساخت و اتصالات، بهداشت و ایمنی و امنیت روستای گردشگری بیشه جهت ثبت در فهرست بهترین روستاهای سازمان جهانی جهانگردی در اولویت قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای ثبت این روستا نیاز است فعالیت‌های تخصصی هر دستگاه به آنان تفهیم شود؛ به عنوان مثال مرکز آبشارشناسی با همکاری گروه جغرافیای دانشگاه لرستان ایجاد خواهد شد؛ ایجاد ایستگاه تاکسی مخصوص و پلیس گردشگری ضروری است.

پایان خبر

لینک کوتاه : /d04903
کد خبر : 2744
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.