هیات داوران دهمين جشنواره رسانه‌هاي لرستان طی بيانيه‌ای، آمار آثار ارسالی به دبیرخانه، روند بررسی و نقاط ضعف و قوت آثار ارسالی را عنوان کردند.

به گزارش پایگاه خبری وسیم لرستان، در بیانیه علي قشمي، سجاد مدني مباركه و گيتا علي‌آبادي داوران این جشنواره که احمد کاظمی، رئیس گروه فرهنگی و مطبوعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان آن را خواند آمده است:

 

 بیش از 118 سال از انتشار نخستين روزنامه در لرستان مي‌گذرد. پس قدمت چاپ مطبوعات اين خطه طولاني است و افراد برجسته‌اي از اين استان در عرصه رسانه‌ها فعاليت دارند.

 

برگزاري دهمين جشنواره رسانه‌هاي استان لرستان با اهدافي همچون؛ ارج نهادن به تلاش فعالان حوزه اطلاع‌رسانی استان و ایجاد انگیزه برای استمرار فعالیت‌ها، فراهم آوردن زمینه پویایی و نشاط رسانه‌ای در استان لرستان، افزایش رقابت موثر و سازنده در تعالی و توسعه محتوایی مطبوعات محلی و خبرگزاری‌ها، احیاء ارتباط سازنده سازمان‌ها و نهادها با اصحاب رسانه در استان لرستان و ارتقاء شاخص‌های موضوعی جشنواره صورت گرفت.

 

اين جشنواره در هفت محور و دو بخش اصلي و مردمي براي حضور دست‌اندركاران حوزه رسانه تدارك ديده شده بود كه درمجموع 247 اثر دريافت شد.

 

777

 

اسامي اشخاصي كه در بين افراد حائز رتبه قرار نگرفته به معناي عدم توانمندي آنها در احراز رتبه نبوده است بلكه برخي نواقص در كار يا بارگذاري نادرست مطالب عامل آن است براي نمونه :باز نشدن بعضي لينك‌ها و فيلم‌هاي خبري، جابجايي مطالب ( ارسال با يك عنوان و متن اما مطلب مربوط به موضوع ديگري بود)‌، ارسال ناقص ( مطلب بدون لينك و بدون پي دي اف و يا در حد  دو پاراگراف)، ارسال يك مطلب در دو محور با دو عنوان متفاوت، ارسال دو مطلب با دو عنوان متفاوت اما مطلب بارگذاري شده با عنواني ديگر و مقوله اي ديگر از آن دست است.

 

در مجموع یادداشت‌های خوبی در نشریات محلی استان لرستان نگارش شده است که نشانگر توسعه فضای مطبوعاتی در این استان است و آنچه از فحوای محتواهای یادداشت‌ها قابل تحلیل است اینکه اولا نگاه جامعی نسبت به مسائل وجود دارد و موضوعات محلی و ملی به تناوب در این نشریات در بخش «یادداشت‌ها» مورد توجه قرار گرفته است. همچنین فضای گفتگو و انتقاد خوبی برقرار است و تنوع دیدگاه‌ها در یادداشت‌ها به چشم می‌خورد و همچنین توجه به ادبیات مناسب نوشتاری و پایبندی به اصول نگارش فارسی نیز جزو ویژگی‌های یادداشت‌های مورد داوری بوده است.

 

اما در این میان مواردی نیز قابل طرح است و اولین و مهم‌ترین اشکال، کم‌­توجهی به موضوعات و سوژه­های محلی و توجه زیاد به موضوعات کلان و غیرمرتبط با استان لرستان است؛ آنچه که اصل اول در شناسه هویتی نشریات محلی است؛ همانا توجه به سوژه‌ها و موضوعات و مسائل بومی و استانی است و در این زمینه پیشنهاد می‌شود به جای پرداختن به موضوعات ملی، کلان و دور از دسترس، موضوعات و مسائل مبتلابه استان بیشتر مورد توجه مطبوعات استان لرستان در بخش یادداشتها و سرمقاله ها قرار گیرد.

 

photo7721695426

 

همچنین یکی از ویژگی‌های یادداشت و سرمقاله، داده بنیان بودن و استناد و اتکا به آمار و داده‌های موجود است که بعضا در یادداشت‌ها با وجود اشاره به مشکلات، هیچگونه آمار و داده‌ای جهت اثبات مدعا استفاده نشده است. کلی‌گویی و عدم تلاش برای تحدید موضوع و تمرکز بر یک سوژه مصداقی خاص، از دیگر موارد قابل طرح در خصوص یادداشت‌ها و سرمقاله‌ها بوده است و نهایت اینکه، ایجاز و توجه به اقتصاد کلمه در نگارش یادداشت و سرمقاله، در برخی موارد مورد غفلت قرار گرفته و «یادداشت» به دلیل طولانی شدن متن آن، تبدیل به «گزارش» یا «مقاله تحقیقی» شده است.

 

در بخش تیترها، نیز شاهد خلاقیت و تلاش برای تیترنویسی‌های مبتکرانه هستیم اما در این زمینه، طولانی‌نویسی، یکی از مواردی است که بیشتر به چشم می‌خورد و استفاده از دو تیتر برای یک مطلب، نیز از جمله مواردی است که منجر به این طولانی‌نویسی شده است و این در حالی است که یکی از ویژگی‌های تیتر، کوتاه و گویا بودن آن است.

 

در بخش خبر تعداد بسيار اندك بود. با اين وجود برخي مطالب كه در بخش ‌هاي ديگر قرار گرفته بود چارچوب خبري داشت و مي‌توانست در اين بخش شركت داده شوند. متاسفانه به تهيه خبر و رعايت نكات فني و نگارشي آن كمتر دقت مي‌شود.

 

از منظر محور نيز شايسته بود تا بخش گزارش به تنهايي و بدون تحليل در نظر گرفته مي‌شد چرا كه تحليل، مقاله محسوب مي‌شود و خود مقوله‌اي مجزاست.

در بخش گزارش نويسندگان سعي كردند موضوعات بومي و محلي را مدنظر قرار دهند. انتخاب سوژه در رسانه‌هاي محلي بيشتر به معضلات و مشكلات معتنابه بومي و منطقه‌اي اشاره داشت. همچنين بيان نظرات مردم و ديدگاه كارشناسان كه يكي از بخش ‌هاي اساسي در هر گزارش است نيز قابل توجه بود اما هنگامي كه عنوان‌بندي يا همان ميان تيتر براي جدا كردن موضوعات مربوط به گزارش صورت مي‌گيرد شايسته است تا در ابتدا كمي به موضوع پرداخته شده و سپس نقل قول آورده شود آن هم با استفاده از عبارات ربط دهنده‌اي چون « وي افزود»

 

566

 

 

در اين ميان مصاحبه تكنيك گفت‌وگو براي دريافت اطلاعات بيشتر يا جديدتري از افراد سرشناس و حتي مردم معمولي است. نكته قابل توجه در اين بخش پرسش‌هاي مطرح شده توسط مصاحبه‌كننده است. اينكه تا چه اندازه موفق شده تا با مصاحبه‌شونده ارتباط پيدا كند و نيازهاي اطلاعاتي مخاطبان را برطرف نمايد. از اين‌رو تنظيم مصاحبه در قالب خبر مد نظر قرار نمي‌گيرد .

 

در مجموع تقویت جایگاه رسانه‌ها با توجه به  پیشرفت‌های روزآمد فناورانه و تلاش برای به‌روزرسانی و آموزش فعالان این عرصه برای مواجهه حرفه‌ای در عرصه جنگ ترکیبی نظام سلطه از ضرورت‌هاست.

 

photo7721196225

 

برگزاری جشنواره مطبوعات در استان‌ها فرصتی است برای شناسایی ظرفیت‌ها و پرورش استعدادهاي فعال در عرصه رسانه و تلاش برای روایت امید و پیشرفت از دستاوردها در کنار مطالبه‌گری مردمی برای تحقق عدالت اجتماعی.

 

پایان خبر

لینک کوتاه : /eb6968
کد خبر : 2355
سردبیر

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال

تبلیغات

لبیک

درباره پایگاه خبری وسیم لرستان

وسیم لرستان به شماره مجوز 87570 (از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از هيأت نظارت بر مطبوعات كشور مجوز انتشار گرفت و رسالت خود را آگاهی بخشیدن به مردم ایران می داند.

مطالب منتشر شده، بيان‌گر ديدگاه "وسیم لرستان" نمی‌باشند. و در پذيرش، "رد" و يا "ويرايش" مطالب ارسالی مختار است.